Hoe ziet de platenwinkel van de toekomst eruit? In 2019 vond Music Mania, rots in de branding van de Gentse muziekliefhebber, de tijd rijp voor een webshop. Net zoals de winkel werd dat een plek om te snuisteren en te luisteren, vol muzikale ontdekkingen en internationale allure. En achter de schermen? Daar groeit de webshop uit tot ruggengraat van de werking, stap per stap.

branding refresh en webshop
Een meevaller van een timing
Een meevaller van een timing

Als platenzaak en record label met een rijke Gentse geschiedenis besliste het team van Music Mania in 2019 om mee te stappen in wat het internationaal zag gebeuren: de meerwaarde van een online verkoopskanaal werd onmiskenbaar. Zo zouden ze niet enkel klanten beter kunnen helpen, maar ook met online communicatie de verkoop stimuleren.

"We kijken niet naar wat concurrenten in eigen land doen, maar willen een trendsetter zijn, in een internationale context" zegt Karel Van Audenaerde.

We begonnen aan de bouw van de webshop, die de beleving van de winkel doortrekt. De homepage weerspiegelt immers de muur van platen achter de kassa, met achter elk exemplaar het verhaal dat in de winkel verteld wordt. Toen de eerste versie van de webshop operationeel was, brak de pandemie uit: een meevaller voor Music Mania en haar fans, temidden van die domper van formaat. Die pandemie werd een catalysator: zelfs de meest hardnekkige offline klanten trokken massaal online.

De omnichannel approach
De omnichannel approach

Music Mania gaat resoluut voor de omnichannel approach, om klanten uit een brede waaier díe ervaring te bezorgen die het best bij hen past. Omdat de winkel, de webshop en de nieuwsbrief naadloos op elkaar aansluiten dankzij één centraal cms, kan elk kanaal op zijn eigen manier inspireren tot verkoop. Betalingen verlopen via Mollie, de verzending via Sendcloud. Beide platformen werden gekozen om hun veelzijdigheid en verregaande automatisaties. Ook bouwden we een integratie met muziekclub Democrazy, zodat bij elke liveband op hun website de beschikbare albums uit de Music Mania-collectie getoond worden.
De lancering van deze ingrijpende verandering in muziekbeleving werd groots aangepakt, met een social mediaplan én presentatie op de wei van Pukkelpop.

"Music Mania als merk en winkel moet blijven bestaan, ook als de huidige crew zou stoppen"
— Karel Van Audenaerde

Music Mania
Veel meer dan een website

Elke webshop is een work in progress, en in het geval van Music Mania is de vooruitgang razendsnel. Zowat maandelijks voeren we updates uit, niet zelden geïnspireerd door feedback van klanten. Zo zijn er integraties met Youtube en Discogs, voor tracklisting. Of de wishlistfunctie, die je voorkeuren in een persoonlijk account bewaart. We voegden tags toe als 'aanrader', 'nieuw' en 'classic' om, zoals in de houten platenbakken, te graven naar parels. En we speelden in op de recente marktschaarste met online reservaties bij exclusieve releases, wat wachtrijen en teleurstellingen in de winkel beperkt.

Maar ook achter de schermen optimaliseren we: het stockbeheer en de automatisatie van het orderproces beperken handmatig werk. Stock alerts waarschuwen tijdig bij beperkte voorraad. De nieuwsbrief met de nieuwe aanwinsten (en een killer van een Spotify-playlist!) kan vlot samengesteld worden. We dachten ook grondig mee over de workflow en in functie daarvan wordt momenteel de stockruimte verbouwd. Zo blijven we bezig en dat doet de muzieksector (gelukkig) ook!

"De investering in tijd en geld is aanzienlijk, maar de return is het waard."
— Karel Van Audenaerde

Wat Karel zegt
Wat Karel zegt

“Als we vandaag niet investeren in een relevante online aanwezigheid, dan kwijnen we weg: dat beseften we al een hele tijd. We vroegen offertes bij een aantal developers en kozen voor de persoonlijke aanpak van Tallieu & Tallieu. Het team heeft voeling met ons werk en kwam langs in de winkel.

We voelen ons goed ondersteund en hebben nog steeds maandelijks contact: zij volgen onze expertise en ontwikkelen nieuwe functies, maar ook wij buigen ons soms naar de mogelijkheden van hun systeem. De investering in tijd en geld is aanzienlijk, maar de return is het waard: de webshop beïnvloedt onze dagelijkse werking enorm en garandeert ons voortbestaan.”

The Wall

Meer werk zien? Bekijk The Wall.