Dat de grootste uitdagingen de mooiste resultaten geven: daarvan is onze samenwerking met Veronique Sneyaert een prachtig voorbeeld. Ze ontwerpt unieke juwelen op het snijvlak tussen schoonheid en troost. Op haar website en webshop gaan emotie en gebruiksgemak hand in hand, een zeldzame combinatie met grote meerwaarde voor haar klanten én voor Veronique zelf.

Website (2017) — webshop (2020)
Veronique
Veronique
Veronique
Troosten met schoonheid

Toen ze in 2017 van bij- naar hoofdberoep schakelde, ging Veronique Sneyaert op zoek naar een website op maat. Ze was de beperkingen van onpersoonlijke platformen beu; haar klanten verdienden de grootste gebruiksvriendelijkheid. Na een oproep op Facebook kwamen we in contact voor wat een waardevolle samenwerking zou blijken.

Veronique ontwerpt juwelen die herinneringen draagbaar maken: ze vertaalt de verhalen van klanten over liefde en verlies naar warme aandenkens. De website werd een uitnodigende plek, zowel aan de buitenkant als binnenin: “de bagage die mijn klanten hebben is zwaar, hun bestellingen vergen veel moed. Op de website vinden ze de zachtheid die ze nodig hebben, dat merk ik telkens opnieuw uit de mooie reacties. En voor mij is het heel aangenaam werken: in de backend kan ik veel zelf aanpassen, maar niks verkeerd doen”.

In het eerste ontwerp was de website roze, een kleur waarin ik mij niet thuis voelde. Na overleg met mijn dochters stuurde ik een foto van een keramieken beeldje, met wit, zwart en een kleur die op mijn huidskleur lijkt. Toen die kleur gebruikt werd, was de website perfect.
— Veronique Sneyaert

Veronique
Veronique
Een privé rondleiding langs alle mogelijkheden
Een privé rondleiding langs alle mogelijkheden

De website was voorzien van een uitnodigend invulformulier, maar na twee jaar en met een overlopende agenda was het tijd voor de volgende stap. Veronique had nood aan meer structuur en minder zinloze herhalingen: haar volledige workflow startte nu pas nadat een vraag binnenkwam en dat kon efficiënter. Het was tijd voor een webshop. “Ik had wel wat weerstand tegenover het idee”, geeft ze toe, “want online verkopen leek kil en onpersoonlijk. Maar na een grondige meeting voelde ik dat ze bij Tallieu & Tallieu snapten waar ik naartoe wilde”.

Een (intensief) jaar later was de webshop een feit. De ontwikkeling ervan bleek complex. Omdat elke bestelling bij Veronique uniek is, zat onze uitdaging immers in het keuzemenu. In plaats van haar aan te raden het aanbod te verkleinen, creëerden we een selectieprocedure om duimen en vingers bij af te likken. Een webshopbezoek voelt daardoor als een privérondleiding langs alle mogelijkheden, op jouw tempo en met synchrone prijsberekening. Betalingen verlopen via Mollie; de verzending gebeurt naadloos dankzij een integratie van Sendcloud.

Veronique
Ruimte om te vertellen én om te luisteren

Het vergde een aanpassing van haar vaste klanten, maar de verandering voor Veronique was fenomenaal: de nieuwe werkwijze leverde haar een vrije dag per week op. “Het voelde alsof ik van vriendin van mijn klanten, weken bezig aan één bestelling, plots een ondernemer werd. Elke paar maanden check ik alles, en elke keer opnieuw ben ik ongelooflijk trots.”

“Het was geen goedkope beslissing, de webshop. Maar ik spaar er per week een dag werk mee uit, en dat is wel iets waard.”
— Veronique Sneyaert

Tijdens de lockdown was de webshop een levensader, in een sector waarin atelierbezoeken de norm zijn. Hun verhaal kunnen klanten nog steeds bij Veronique kwijt, maar deze werkwijze geeft ruimte. Om je idee te vormen als klant, en om de zware emoties te laten bezinken voor Veronique. “Ik had niet verwacht dat het vertellen van hun verhaal mensen zo’n deugd zou doen”, zegt Veronique. “We hebben het aantal karakters op het invulformulier zelfs moeten verhogen. Mensen vinden de webshop niet afstandelijk, maar voelen zich er extra verzorgd door. Dat is het best mogelijke resultaat.”

Veronique
Wat Veronique zegt

Het team van Tallieu & Tallieu denkt mee, over de customer journey én over mijn eigen workflow. We hebben allebei een grote sprong gewaagd met dit project. Het werd een pareltje, dat blijft groeien, al denk ik dat we er nu bijna zijn. Elke keer ik zelf de webshop bezoek, ben ik ongelooflijk trots.”

The Wall

Meer werk zien? Bekijk The Wall.